« terug naar de overzichtspagina

orthomoleculaire en natuurlijke voeding met praktische adviezen

Het is bekend uit allerlei onderzoeken dat de gemiddelde Nederlander geen evenwichtige voeding (meer) gebruikt. We eten bijvoorbeeld veel minder fruit en groenten dan we zouden moeten doen. En zelfs als we dat wel zouden doen, dan nog krijgen we lang niet de aanbevolen hoeveelheid (ADH) van veel essentiële voedingsstoffen binnen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zoals we die nu kennen is niet langer voldoende. We staan aan zoveel stress, kant/klaar maaltijden, bewerkt voedsel en milieuverontreiniging bloot, dat onze behoefte aan voedingsstoffen inmiddels vele malen hoger ligt dan de tot nu toe algemeen werd aangenomen. Deze ADH’s houden bovendien geen rekening met de volgende, niet te ontkennen invloeden op voedingsmiddelen:

1. De verarming van de huidige landbouw- en veeteeltgronden als gevolg van eenzijdige teelt van gewassen, het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen, veredeling van zaden e.d.(genetische modificatie). 2. Maar ook door eenzijdige en verontreinigde veevoeding, het gebruik van hormonen en antibiotica in de veeteelt, waardoor de kwaliteit van ons vlees steeds minder goed is. 3. De vervuiling in voeding en milieu zoals: toevoegingen aan voedsel (E nummers), kunstmatige producten van de industrie (zoals schadelijke stoffen als transvetzuren en zoetstoffen), uitlaatgassen van het verkeer die op de gewassen komen en zo in de voedingskringloop terecht komen, gifuitstoot van de industrie, enz. 4. Onnatuurlijke bereiding van de voeding (bakken, braden, frituren, doorstralen enz). 5. Onrijp geplukt fruit en groenten die te lang gekoeld worden vervoerd en vaak nog lang worden bewaard in koelcellen of met speciaal gas worden bespoten om sneller rijp te worden. 6. Gemanipuleerde voeding en gentech gewassen (momenteel vindt er in zeventien landen verbouwing van gentech gewassen plaats).

Kortom, door allerlei ingrepen in ons dagelijks voedingspakket ontstaan er tekorten aan essentiële vitamines, mineralen en sporenelementen. Ons eten krijgt eenvoudig niet meer de tijd die het nodig heeft om rijp, volgroeid en kwalitatief goed te zijn. De tekorten zullen onvermijdelijk leiden tot (ernstige) gezondheidsproblemen. Bovendien vormen veel toegevoegde stoffen een extra belasting voor ons lichaam en de nog wel aanwezige voedingsstoffen. De verwerking van kunstmatige stoffen in ons lichaam vraagt enorme hoeveelheden vitamines en mineralen, die we toch al hard nodig hebben. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer mensen (onverklaarbare) klachten en/of allergieën hebben.

Orthomoleculaire voeding streeft ernaar de lichaamscellen optimale hoeveelheden voedingsstoffen te geven. Ortho komt van het Griekse woord orthos wat "goed" betekent. Moleculair duidt op de kleinste eenheid van leven die we kennen. Het gaat dus om goede moleculen, oftewel als de basis goed is, zal ook de rest van je lijf het goed doen. De optimale hoeveelheden voedingsstoffen die we nodig hebben liggen in de praktijk veel hoger dan de gestelde ADH’s . De individuele behoefte kan verschillen door erfelijke factoren, milieu-invloeden, werksituaties, stress, de lever die meer nodig heeft om gifstoffen goed oplosbaar te maken zodat ze het lichaam kunnen verlaten, de darmen die minder goed functioneren, allergische reacties of medicijngebruik.

Hoe ziet een orthomoleculair voedingspatroon eruit. Onderstaande zijn algemene basisadviezen, individueel kunnen nog specifieke voedingsmaatregelen of aanvullingen nodig zijn.

Vaak denken mensen dat ze heel gezond bezig zijn, zoals het kiezen voor light producten, “gezonde” koeken e.d. (denk aan alle suiker, zoetstoffen en transvetzuren!) Ook denkt menigeen dat je dan NIETS meer kunt eten, echter kan je met eerlijke voeding heerlijke maaltijden maken, het is toch te gek dat we alleen nog maar lekker kunnen eten uit de fabriek! Denk eens aan lekkere groente wokschotels met kruiden en specerijen, lekkere groentesoep, zalmfilets, ect…, menigeen denkt alleen nog worteltjes en/of komkommer te kunnen eten, tja, dan krijg je echt niet genoeg voeding. Vooral vetten zijn noodzakelijk! Immers werken al je hormonen uitsluitend in vet!! Heel belangrijk is om genoeg essentiele vetzuren elke dag te eten. Wil je hierover meer weten, stuur een mail of bel gewoon even.

Ik adviseer regelmatig extra aanvullingen zoals antioxidanten (vitamine C, bètacaroteen, vitamine A, vitamine E, selenium, zink e.d.), vitaminen B, mineralen, aminozuren en vetzuren in tablet, poeder, vloeistof of capsulevorm te nemen als blijkt dat hieraan een tekort is (n.a.v. een klachtenpatroon, gebleken slechte voedingsgewoonten.). Maar het is in eerste instantie de bedoeling om door middel van gewone voeding resultaat te behalen. Ik geloof vooral in praktische, werkbare adviezen die voor iedereen toepasbaar zijn.

Veel hedendaagse ziekten en klachten zijn veroorzaakt door een tekort aan voedingsstoffen. Bijvoorbeeld overgewicht, vermoeidheid, darmklachten, gewrichtsklachten, hoofdpijn en migraine, allergieën, hormoon- en vruchtbaarheidsproblemen, astma, burn-out, depressie ect.. .

Gelukkig is er, met de juiste voeding en verhouding van voedingsstoffen, veel aan te doen. Maak ook een afspraak zonder dat u klachten heeft. Met het juiste voedingspatroon zijn klachten ook te voorkomen!!

Met goede voeding is veel te bereiken of zoals Hippocrates (460 voor Christus) zei:

Uw voeding is uw geneesmiddel, uw geneesmiddel is uw voeding.

Hippocrates geldt als de grondlegger van de reguliere en complementaire (alternatieve) geneeskunst

Ik ben gediplomeerd orthomoleculair voeding- en suppletie deskundige en kan u van goede adviezen voorzien.

Bel of mail voor een afspraak, voor een eerste consult zijn de kosten €10,00 per uur (dit is vooral om een eerste indruk te geven wat allemaal mogelijk is met voeding!), daarna volgens afspraak € 25,00 per uur.

Ook voor gezond afvallen, en dat met lekker eten! (denk aan een biefstuk gebakken in roomboter met ui-ringen of een lekkere karbonade!) En met mogelijkheden dit alles te combineren met meer bewegen, looptraining, dit kan hardlopen zijn, maar ook nordic walking of sportief wandelen.